איך אימוני כח מתפרץ יכולים לשפר את הדימוי העצמי שלנו?

אימון ממוקד מטרה לנפש ולגוף בשיטת הפוקוס

FOCOUS
YOURSELF

איך אימוני כח מתפרץ יכולים לשפר את הדימוי העצמי שלנו?

מהו דימוי עצמי?

דימוי או ערך עצמי מתאר בעצם תחושות אישיות שעל פיהם אנחנו יכולים להשפיע על מהלך החיים שלנו כמו קבלת החלטות, בריאות נפשית, מוטיבציה, מערכות יחסים ועוד.

למשל אנשים עם דימוי עצמי גבוהה בדרך כלל מודעים ליכולות הפיזיות שלהם, ליכולת שלהם אל מול הסביבה ועל פי "הנתונים" שיש להם הם מציבים מטרות ויעדים ריאלים ומאתגרים ואף ממלאים את עצמם במוטיבציה בדרך להשיג אותם.

לעומת אנשים עם דימוי עצמי נמוך יבחרו תמיד להקטין עצמם מול הסביבה ומול היכולות האישיות שלהם. חוסר ההערכה העצמית שלהם תתבטא בעיקר בחוסר מוטיבציה לנסות דברים חדשים והרבה פעמים יעדיפו להיצמד למישהו אחר כי הם לא מצליחים ש"ידבר" בשבילהם כדי להבין ולבטא את עצמם.

דימוי עצמי מורכב מפרמטרים שונים כמו גניטקה, נכויות שונות, דפוסי מחשבה, מעמד סוציו אקונומי ועוד, כאשר לחלקם יש לנו אפשרות להשפיע ולחלקם לא.

מהו כח מתפרץ?

כוח מתפרץ מייצג את היכולת להפעיל כוח במהירות. כוח מתפרץ מורכב מביצוע תנועה חזקה ומהירה בשילוב התנגדות תת מרבית ומושפע מכיווץ שרירי מהיר ועצים.

בזמן עבודה על כח מתפרץ אנחנו בעצם מפתחים את מערכת השרירים ומערכת העצבים יחד.

איך הם מתקשרים אחד לשני?

בעבודה על כח מתפרץ אנחנו צריכים להיות מרוכזים על מה קורה בגוף שלנו וברגע אחד מבלי לחשוב לפעול כדי לבצע את הפעולה שרצינו.

בואו נקח 2 דוגמאות שונות וננתח אותן.

האחת לירן בן 14 שרוצה להרים את היד בכיתה כדי לומר משהו והשניה אותו ילד מבצע דדליפט בחדר הכושר-

דמיינו לכם את לירן בן 14 עם ערך עצמי נמוך יושב בכיתה ומת להשתתף בשיעורים בכיתה ובו זמנית מת מפחד כי הוא מפחד לטעות בדבריו אל מול שאר החברים בכיתה ובצדק כי כבר צחקו עליו בעבר שטעה או אמר משהו לא נכון והובך אל מול כולם.

כל פעם שהוא ירצה להרים את היד ולהגיד משו בזמן השיעור הוא ירגיש זרמים בגוף, פרפרים בבטן ועוד תחושות שמלוות בזמן חרדה ופאניקה. הוא כל כך מפחד מהתחושת ההשפלה שוב שרק המחשבה על להרים את היד גורמת לו להרגיש רע ולאה באה בחשבון! לירן יגדל עם אותה תחושה גם באירועים אחרים בחיים והדימוי העצמי שלו ילך ויפחת והוא בעצם ימנע מעצמו לחוות הזדמנויות כפי שהוא רוצה בחייו.

כשעובדים בתרגיל כמו דדליפט על כח מתפרץ אנחנו רוצים לגייס את כל מערכות הגוף כדי להרים כמה שיותר מהר את המוט מהרצפה בתנועה אחת אחידה ואקספלוסיבית(כמו "פיצוץ"), אם נחשוב יותר מדי על מה יקרה בזמן שנרים ונפחד מלא להצליח את החזרה של התרגיל וכו לא נצליח לגייס את כל המערכות בגוף לפעולה אחת כדי להרים את המוט מהרצפה. אותה סיטואציה קורראת ללירן כשהוא רוצה להרים את האצבע בכיתה, הוא מרוכז כולו בתחושת החוסר הצלחה שלו מול החברים שהוא שכח למה הוא בכלל הרים את היד ודיבר בפעם הראשונה. כלומר היכולת של לירן לחזור ולהרים את היד הוא ללמוד מחדש איך להיות מכוון במטרה שלו מבלי להפריע להרעשי הרקע כמו במכון כושר שהוא מתאמן בלהרים את המוט מהרצפה גם הוא לא הצליח ב100% הוא עדיין יתאמן וישתפר שוב ושוב עד שיישבור עוד שיא באימונים שלו כל עוד הוא ילמד לגייס את עצמו ואת הגוף שלו למטרה.

במקרה של לירן עבודה פרטנית על שילוב כח מתפרץ באימון הפיזי והבנה שהמטרה שלו היא להנות ולהחכים בשיעורים ואם הוא לא יטעה הוא לא ישתפר בעצם היא החשובה באמת ולא הרעשים מסביב כי הם רק רעשים ואין להם באמת משמעות.

לסיכום כמה טיפים לפתח את הערך העצמי שלהם וגם את הכח המתפרץ על הדרך!

  1. תבחרו מטרה מהחיים שאתם מרגישים בה פחד או חרדה כלשהי(יכול להיות כל דבר!).
  2. תבחרו 1-3 תרגילים לעבוד עליהם בכח מתפרץ(סקוואט, דדליפט, הנפות אולימפיות ועוד).
  3. תגדירו יעד מדיד תחום בזמן ופעולות, למשל- חודש מעכשיו אני מצליח לדבר בחופשיות ובחיוך מול כל הכיתה מבלי להרגיש לא בסדר. איך זה יקרה? אני ארים את היד בכל שיעור 5 פעמים גם אם אגיד רק מילה או 2 עד אצליח להרכיב משפט שלם מבלי לחשוש מהסביבה. בסוף כל יום תתנו לעצמם פידבק כהצלחה והוקרה.
  4. בצד הפיזי תתאמנו על כח מתפרץ בתרגילים בחרתם ותאתגרו את עצמכם לעלות במשקלים מדי פעם. תבינו איזה עוצמה יש לכם בגוף שאתם מבצעים את התרגילים וכמה זה מעצים ומחזק את הנפש!
  5. תכתבו הכל על מחברת או דף שישמש אתכם כפרוטוקול ומעקב וגם שיהיה לכם זיכרון מתועד ומרשים להיזכר בו.
  6. תהנו מהדרך!- התוצאה משתנה כל הזמן מכל מיני גורמים שלא תמיד תלויים בנו אבל התגובות והמעשים שלנו תלוים אך ורק בנו והם אלא שיקבעו את רמת האושר והוויה שלנו בדרך לתוצאה חדשה.
 

נכתב ע"י עודד צ'רניחובסקי

כמה פעמים מצאת את עצמך אומר:
"אני לא בפוקוס"? היי, אני עודד ובדיוק בשביל זה באתי.
במהלך השנים האחרונות פיתחתי את 'שיטת פוקוס' אימון מנטלי מלווה באימון פיזי שנועד לדבר אחד:*לשמור אותך בפוקוס!*
מעניין אותך לראות איך זה עובד? בוא ניפגש

מתחילים שינוי!

מלאו פרטים ונדבר…